Gastráčový biznis za verejné peniaze

Gastráčový biznis za verejné peniaze

Slovenský Zákonník práce prikazuje zamestnávateľom zabezpečiť stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti. Keďže veľká časť zamestnávateľov nemá kapacity, či financie na prevádzkovanie vlastnej kuchyne a jedálne, do hry vstúpili emitenti (vydavatelia) stravných lístkov, ktorí majú z tohto zákona veľmi výnosný biznis.


V slovenských médiach sa v pravidelných intervaloch objavujú správy o možnom zrušení stravných lístkov (ľudovo povedané gastráčov) a hneď sa ku nim vyroja články o tom, prečo by sa zrušiť nemali. Snaha o ich zrušenie vychádza z jednoduchých prepočtov, podľa ktorých je vydávanie stravných lístkov miesto peňazí navyše ku výplate stratové pre zamestnanca, zamestnávateľa aj reštaurácie. Jediný kto na tom zarobí je emitent a preto napr. vznikla ich iniciatíva kde si pod "pravdou o gastráčoch" predstavujú fámy ako to, že bez lístkov by sa zamestnanci poriadne nestravovali, či nebodaj vďaka nim zmení niekto svoje nezdravé stravovacie návyky, akoby sa tá treska s rožkom nedala tiež kúpiť za gastráč. Tak isto veľa zamestnancov využíva lístky na víkendové nákupy. Zároveň niektorí emitenti už začali vydávať čipové karty miesto lístkov, čím len komplikujú platby za obed, keďže ešte nie všetky prevádzky, ktoré prijímajú lístky akceptujú aj karty, a tým si podkopávajú vlastné "argumenty" prečo sú vraj gastráče výhodné pre zamestnancov.


Výbornú prehľadnú infografiku ako gastráče fungujú spravil portál aktuality.sk. V tejto analýze sa však budeme venovať tomu, ako na vydávaní lístkov jednotlivé firmy zarábajú z verejných peňazí, keďže štátne firmy, ministerstvá a iné inštitúcie rady obstarávajú stravné lístky, aj keď by mali kapacity na vlastné jedálne skôr ako 4-osobová s.r.o. Marže jednotlivých spoločnosti sa uvádzajú v rozmedzí 3-7%, ktoré platí reštaurácia, či obchod pri vyplácaní lístkov u emitenta a zároveň obstarávateľ lístkov platí 1-3% z ceny lístka za služby (vytlačenie, doprava atď). Preto pre zjednodušenie budeme počítať s najnižšou sumou týchto poplatkov, teda 4%.


Edenred Slovakia

Prvý emitent je firma Edenred Slovakia so svojimi stravnými lístkami Ticket Restaurant. V rámci verejných obstarávaní je zo štvorky emitentov na chvoste, jej lístky sú skôr známejšie zamestnancom súkromných firiem. Avšak podľa sumáru obstarávaní od roku 2014 podľa dát z vestníka úradu pre verejné obstarávanie, firma vyhrala obstarávania do dnešného dňa v hodnote vyše 13 miliónov EUR a pri veľmi zjednodušenom výpočte to s celkovou maržou 4 % vychádza na vyše 400tisíc EUR . Zároveň firma určité obdobie drží danú hotovosť na účtoch a môže ju teda investovať pre ďalší zisk.



Top odberateľ lístkov Ticket Restaurant je naša najväčšia zdravotná poisťovňa, ktorej sa firma Edenred Slovakia zaviazala po dobu 48 mesiacov dodávať lístky s celkovou sumou zákazky necelých 8 miliónov -detaily obstarávania.





Le Cheque Dejeuner

Druhá v poradí je firma Le Cheque Dejeuner, ktorá už sa rovnaké obdobie od roku 2014 vyhrala obstarávania stravných lístkov za vyše 85 miliónov EUR, čo pri opäť veľmi zjednodušenom výpočte so 4% maržou vychádza na vyše 3,4 milióna EUR.



Z top 5 odberateľov stravných lístkov sú jasný víťaz Železnice Slovenskej Republiky, ktoré obstarávali lístky za 37 950 000 EUR, z čoho 37 000 000 pripadlo firme Le Cheque Dejeuner, ktorá sa zaviazala dodávať lístky na 42 mesiacov - detaily obstarávania.




Doxx

Tretia v poradí, od roku 2014 so sumou obstarávaní  vyše 124 miliónov je firma Doxx. To sa pri zjednodušenom výpočte marže 4% blíži už ku 5 miliónom EUR za dané obdobie.


Najlepší odberateľ stravných lístkov bola Slovenská pošta s celkovou sumou vyše 47 miliónov EUR rozdelených na niekoľko obstarávaní. Čo je však pri týchto obstarávaniach zaujímave, vo vestníku sa väčšinou neuvádza, či firma Doxx vôbec mala konkurenta v súťaži, alebo ak je informácia uvedená tak súťaž prebehla bez konkurenčnej ponuky. 



Vaša Slovensko

Víťazom medzi dodávateľmi stravných lístkov štátnym firmám, ministerstvám a iným inštitúciam je firma Vaša Slovensko s celkovo vyhratými obstarávaniami od roku 2014 v hodnote 170 miliónov EUR, čo pri 4% marži vychádza na 6,8 milióna EUR.


Najlepší odberateľ pre firmu Vaša Slovensko je Ministerstvo Vnútra, ktoré zabezpečilo firme ohromných  97% všetkých verejných obstarávaní stravných lístkov, hlavne vďaka jednému obstarávaniu v hodnote vyše 124 miliónov EUR na 48 mesiacov - detaily obstarávania.


Sumár

Máme 4 firmy, ktoré si celkovo prerozdelia na verejnom obstarávaní stravných lístkov od roku 2014 vyše 390 miliónov EUR, ich biznis je garantovaný zákonníkom práce a zároveň je diskutabilné, či ich podnikanie má aj nejakú pridanú hodnotu, alebo sú len presúvači papierikov z tlačiarní odberateľom a následne sú spätným výkupcom. 

Zároveň sa pozrime na portál finstat.sk a porovnajme si pomer zisk vs. tržby s firmami, ktoré tvoria aj nejaké hodnoty ako napr. Volkswagen, Kia, či Eset a Sygic. Zatiaľ čo tieto veľké, medzinárodne úspešné firmy, tvoriace produkty pre milióny ľudí majú pomer zisk vs. tržby od 2% do 25-30%, emitenti stravných lístkov majú tento pomer okolo 35%. 


Pri sčítaní všetkých týchto čísel je zrejmé, prečo emitenti tak bojujú proti zrušeniu stravných lístkov. Prísť o štátom garantovaný biznis s výbornou ziskovosťou by asi nechcel nik.