Opis obstarávania
Účelom zámeru je rekonštrukcia poľných a lesných ciest v katastri Obce
Margecany, ktoré budú sprístupňovať obhospodárovateľom poľnohospodárske
a lesné pozemky umiestnené v prevažnej miere v extraviláne samotnej obce,
nakoľko súčasný stav ciest znemožňuje kvalitatívne zhodnocovanie ornej pôdy
a lesného porastu a taktiež obmedzuje prístup k vysielaču v správe telekomunikácii.
Objekt SO O1
Plánovaná rekonštrukcia spoločných zariadení obce sa týka odstránenia
nevyhovujúceho stavu ciest, ktoré dlhodobým pôsobením poveternostných
podmienok ako prívalového dažďa, erózii pôdy boli poškodené v takej miere, že
obmedzujú prístup samotným majiteľom priľahlých pozemkov, bránia
plnohodnotnému obhospodárovaniu lesa a jeho zveľaďovaniu.
Samotná koncepcia rekonštrukcie ciest sa týka rozdeleniu jednotlivých úsekov do
troch skupín podľa potreby a množstva potrebných úprav. Prvá kategória je tvorená
úsekmi z miernym alebo malým rozsahom poškodenia. Druhá kategória zahŕňa
úseky ktoré sú poškodené v strednom rozsahu, ktoré sa prejavuje nerovnomerným
udusaním podkladu s prevýšeniami v priečnom profile aj 0,3m, výmoľmi a stekaním
vody po cestách a jej hromadenie v preliačinách. Tretia kategória sú cesty výrazne
zdegradované a na ktorých je veľmi obťiažny prechod mechanizmov lesnej techniky
a kde podklad je výrazne narušený a ktorý sa vplyvom prostredia ďalej deformuje.
Predmetné lesné a poľné cesty možno klasifikovať celkovo vzhľadom na sezóne
opravy na sprevádzkovanie trasy ako lesné cesty štvrtej triedy so sezónnou
prevádzkou traktormi a ťažnými zvieratami so šírkou od 2,7 do 3,1m. Povrch
respektíve kryt je tvorený udusanou zeminou v miestach stekajúcej vody aj
v letnom období z rozbahnenou zeminou, bez odhumusovania.
Cesty sú vedené po vrstevniciach svahov na úsekoch o celkovej dĺžke cca 0,78km v
čiastočných zárezoch svahov. Celkovo sú cesty v cca vedené v stiesnených
podmienkach a ich ďalšie umelé rozširovanie by nemalo očakávaný efekt a teda
šírka ciest je v návrhu premenná a bude kopírovať súčasný stav. Po plánovanej
rekonštrukcii krytu možno cesty preklasifikovať ako cesty približovacie tretej
kategórie s prevádzkovým spevnením krytu a s možnosťou obhospodárovania lesa
vyvážacími súpravami s minimálnou šírkou koruny 3,0m.
Na miestach z ľahkým poškodením sa na pripravený
podklad rozprestrie vrstva zhutneného makadamu frakcie 16 až 62mm v hrúbke od
50 do 100mm na ktorú sa následne rozprestrie vrstva cementom stabilizovanej
štrkodrvy frakcie 4 až 16mm v hrúbke 100mm. Okraje budú voľné respektíve
ohraničené prirodzene vytvorenými zemnými valmi.
Na úsekoch ciest so stredným poškodením bude na udusaný podklad rozprestretá
vrstva zhutneného podkladového makadamu frakcie 16-62mm v hrúbke od 200 do
250mm na ktorú sa následne vysype vrstva cementom stabilizovanej štrkodrvy
frakcie 4 až 16mm v hrúbke 100 až 150mm, zhutnenej na 0,2 MPa.
Na častiach ciest s vysokým stupňom degradácie podkladu sa ten v jeho nesúdržnej
časti odkope a následne sa pristúpi k rozprestretiu makadamu v hrúbke 250 až
350mm na ktorý bude aplikovaná cementom stabilizovaná krycia vrstva štrkodrvy
frakcie 4 až 32mm, pričom každá z vrstiev bude zhutnená.
Návrh počíta aj s odvedením stekajúcej povrchovej vody z priľahlých svahov do
novovybudovaného rigolu vedeného v päte svahu so stykom cesty. Ten bude
prevedený z lomového kameňa najlepšie podľa miestnych možností. Kamene budú
ukladané do tvaru V do betónového lôžka respektíve do vykopanej ryhy v spevnenej
zemine. Rigoly budú vyvedené k zberným jímkam zo železobetónu a ochranou
krycou mrežou. Zo zberných akumulačných nádrží budú vyvedené popod cestu
priepusty z betónových poprípade oceľových rúr, ktoré budú nad dnom jímky vo
výške aspoň 0,3m, tak aby na dne zberne sa usádzal hrubý splavený materiál.
Priepusty budú obložené lomovým kameňom v takzvanom portáli. Aby sa predišlo
splavovaniu vrchnej časti pôdy (erózii) sústredeného prúdu vody z priepustov bude
svah pod nimi upravený balvanmi priemeru 200 až 300mm ukladaných na divoko do
terénu. Vytekajúca voda sa na takto pripravenom podklade roztriešti a zníži sa i jej
rýchlosť čím sa predíde podmáčaniu pôdy. V svahoch nad úsekmi s ťažkým
poškodením sa svahy upravia vodozárdžnými akumulačnými jamami o rozmere cca
2,0 x 2,0 x 0,4 až 0,7m podľa danosti podložia. Jamy budú akumulovať
nahromadenú povrchovú vodu čím sa predýde erózii a zabráni sa stekaniu veľkého
objemu vody priamo na cesty pod svahmi.
Na zabezpečenie stability málo súdržnej krycej vrstvy budú slúžiť spevňovacie,
zaisťovacie prahy, ktoré budú prevedené ako drevená guľatina priemeru cca
150mm ukladaná naprieč cestou a zaistená kolmi vrazenými do zeme pri okrajoch
2/9
cesty. V mieste stáčania ciest budú prahy ukladané do vejára, v mieste sklonu cesty
nad 12 % budú od seba odsadené v osovej vzdialenosti po 4,0m, v miernych
sklonoch po vzdialenosti cca od 10 do 15m v osi.
Celková dopravná zaťaženosť ciest je minimálna plánovaný pohyb zvážacích
súprav je menej ako 2 denne.
Dĺžka úsekov ciest s ľahkým poškodením 1,646 km
Dĺžka úsekov ciest so stredným poškodením 5,428 km
Dĺžka úsekov ciest s ťažkým poškodením 1,397 km
Objekt SO O2
Plánovaná rekonštrukcia sa týka aj jestvujúcej poľnej cesty vedúcej severozápadnej
časti Obce Margecany, napájajúcej sa na miestne asfaltové obslužné komunikácie.
Cesta je zároveň východiskovou komunikáciou k priľahlým orným a lesným
pozemkom o rozlohe záujmového územia cca 223 km2.
Vzhľadom k miestnemu významu sa pristúpilo k rozšíreniu pôvodnej poľnej cesty na šírku 6,0m so
spevnenou krajnicou obrubníkmi, ktoré budú mať výškovú úroveň totožnú
s niveletou krycej vrstvy poľnej cesty. Spevnenie okraja je nevyhnutné k jeho
možnému postupnému uvoľňovaniu a rozrúšaniu. Poľná cesta je v súčasnosti
hlavne vplyvom prívalovej dažďovej vody vymytá a na mnohých miestach
prepadnutá. Rekonštrukcia bude spočívať vo odobratí skrývky v hrúbke cca 0,45m
a šírke 6,6m do takto vytvoreného výkopu sa rozprestrú jednotlivé vrstvy
navrhovanej skladby plánovanej poľnej cesty. Ako podklad bude makadam frakcie
62-120mm na ktorý bude nasledovať vrstva makadamu s frakciou drveného
kameniva 32-62mm v jednotných hrúbkach po 200mm. Na zhutnený podklad sa
rozprestrie vrstva betónu v hrúbke 100mm. Následne budú vyliate a zvalcované
vrstvy strednozrného asfaltobetónu v hrúbke 60mm a krycej vrstvy jemnozrnného
asfaltu mastixového AKMS v hrúbke 40mm. Cesta bude ohraničená cestnými obrubníkmi. Samotné teleso vzhľadom k
susediacim objektom bude spádovaná do
jednej strany s odvedením povrchových vôd do jestvujúceho rigolu. Rigol je jestvujúci
a prejde pri rekonštrukcii úpravami tak aby bolo možné jeho spätné využitie.
V miestach zárezov do svahu bude ten spevnený lomovým kameňom, pričom
odkopy budú realizované v uhle určenom pre daný typ zeminy a jej súdržností.
Vlastnosti sa určia po geologickom prieskume. Jestvujúci rigol sa vyčistí od
náletovej vegetácie. Celková úprava poľnej cesty týmto spôsobom je v dĺžke 650m,
pričom bude napojená na miestnu obecnú obslužnú komunikáciu.