Ako uživiť nekomerčný projekt?

Ako uživiť nekomerčný projekt?

Tento článok som pôvodne uverejnil ako svoj status na facebooku.



Pred pár dňami som mal krátku debatu s človekom, čo má veľmi slušný mediálny výtlak, kde som ho požiadal o spropagovanie UVOstatu. Na to mi kontroval veľmi dobrou otázkou, čo tým chcem dosiahnuť, aký by mal byť cieľ tej propagácie.
Keďže ako spomenul, jeho cieľovka je dosť odlišná od cieľovky UVOstatu, došlo mi, že by to bolo dosť zbytočné, asi ako necielená reklama na facebooku.


Postupne som si uvedomil, či už náhodou s UVOstatom nenarážam na "limity trhu" . Nie je to stránka s blbými vtipmi, receptami, či radami pre mamičky, ktoré dokážu mať na Slovensku návštevnosť v stotisícoch, ale portál s údajmi, ako a kam idú financie z verejných obstarávaní. Kým nie je nejaká kauza, tieto údaje nie sú bežne zaujímavé pre viac ako niekoľko (desiatok) tisíc ľudí.

To isté pri ďalších údajoch ako napr. osoby z registra partnerov verejného sektora. Keď začali konšpirátori zdielať profil Milana Remiša (ktorý nie je manžel Veroniky Remišovej), návštevnosť vystrelila 20 násobne, pri čom ma potešilo že server to ustál s prehľadom.


Jeden z najnavštevovanejších údajov sú CPV kódy. Prakticky som zaplátal "dieru na trhu" pre úradníkov, ktorí sa potrebujú ľahko orientovať v zozname kódov a použiť ten správny na obstarávanie, ktoré vyhlasujú.


Možno však na to pozerám zle a ešte som na limity nenarazil, len mám zlé SEO a slabú propagáciu. Zatiaľ čo pri googlení výsledkov verejného obstarávania (s čím celý portál začínal) je UVOstat na prvej stránke výsledkov, pre samotný zoznam nových obstarávaní má obrovskú konkurenciu v dlhoročných komerčných službách a hlboko sa prepadáva. Pri firmách, či osobách to je veľmi individuálne, avšak často v google analytics vidím, keď sa o niekom viac píše a tá osoba má aj profil na UVOstate, ľudia si ich nájdu.

Avšak veľa návštevníkov, ktorí nájdu UVOstat náhodou, či im ho niekto odporučí si pozrieť, skončia predpokladám štýlom "hmm, pekné, ok a čo s tým?" a zavrú stránku. Obsah je štruktúrovaný, veľa tabuliek, grafy a čísla. Áno, aj úspešný Finstat má obsah plný grafov a čísel, avšak majú výborne postavený biznis model na dátach, ktoré zaujímajú súkromné firmy a sú ochotné si za tú pridanú hodnotu zaplatiť.


A ako teda uživiť nekomerčný projekt?



Projekt od začiatku robíme vo dvojici s Romanom Herdom a živím ho sám. Investoval som do neho veľa času nie s vidinou obrovského zisku, ale s cieľom postaviť niečo dobré, užitočné, zaujímavé. Naučil som sa pritom veľa o programovaní webových aplikácií, o otvorených dátach, ktorých myšlienka sa mi veľmi páči a získal som veľa zaujímavých kontaktov.


Informácie kam a ako idú verejné peniaze však z pohľadu, aký ponúka UVOstat, zaujíma len malé percento ľudí, firiem, organizácií, ktoré sú za to ochotné aj zaplatiť (ročne poskytnem niekoľko platených výstupov pre záujemcov). Z týchto peňazí a z peňazí, ktoré zarobí kombinácia reklama (nechcem to oblepiť reklamou ako sú sme či topky) a Patreon sa akurát uživí samotná infraštruktúra. Našťastie to celé prevádzkujem na lacnom a spoľahlivom hostingu u firmy Hetzner, pretože ak by som to prevádzkoval, tam kde som začínal (DigitalOcean) tak na to musím doplácať.

Portál však beží už vyše 4 roky a až cca posledné dva si zarobí aspoň na svoju prevádzku, takže prvé roky som to dotoval zo svojich peňazí.

V tomto všetkom však nie je zarátaná ani hodina času, a že som teda na tom strávil neskonalé množstvo hodín.


Priznám sa, pôvodné nadšenie a motiváciu už postupne vystriedala rutina spravovania obsahu, občasné fixy problémov v dátach a chuť do vytvárania nových funkcií, či zberu iných dát nie je taká ako na začiatku. Už vyše roka mám na základe otázky človeka z UVO, či je možné niečo také vytvoriť, plán na novú zaujímavú funkciu. Avšak keď si potom spočítam koľko hodín by som na tom strávil, miesto svojich komerčných projektov, zamyslím sa, či to má vôbec zmysel, ak by to následne využívalo odhadom pár stoviek, až tisícov ľudí mesačne.


Oslovil som preto niekoľko nadácií, ktoré podporujú projekty podobné ako UVOstat, avšak až na nadáciu ESET, ktorá finančne jednorazovo podporila UVOstat, za účelom spracovania dát z EKS, sa mi iné nadácie ani neunúvali odpísať. Taktiež tým, že UVOstat prevádzkujem pod svojou s.r.o. a nie pod občianským združením, či ako fyzická osoba, automaticky som diskvalifikovaný na určité podpory zo zaujímavých fondov.


Pred nedávnom bolo výročie založenia Patreonu, ktorý sa ukázal ako neúspech. Každému, čo aspoň chvíľku prispieval som veľmi vďačný, ale nepodarilo sa primať ani len 1% návštevníkov na pravidelnú podporu. Áno, som si vedomý, že neponúkam prémiový obsah ako umelci na Patreone a bridí sa mi zamykať údaje na portáli pod podmienkou predplatného. Všetko čo UVOstat má sú otvorené dáta a zamykanie dát pod "paywall" mi príde proti samotnej myšlienke otvorených dát. Preto som možno naivne očakával, že aspoň to 1% z návštevníkov ocení dobrú myšlienku a podporí projekt. A že som sa teda šeredne mýlil.


Výsledok toho všetkého je neoceniteľná skúsenosť, že vytvoriť nekomerčný projekt na kolene v mini tíme pracujúci s otvorenými dátami vyžaduje veľa nadšenia, lebo je ťažké ho uživiť. Ten čas sa asi nikdy nezaplatí (napriek tomu rozbieham nový opendata projekt otvorenábratislava 😀 ).


Napriek možno negatívnemu vyzneniu, chcem poďakovať každému, čo s UVOstatom pomohol, či pomáha. Veľmi si to vážim, vy všetci viete, kto to ste.

Ak si niekto povie, že predsa len teraz je tá správna chvíľa to podporiť, vždy sa tak dá spraviť, či už pravidelne, alebo jednorázovo.

Ďakujem



https://www.patreon.com/join/uvostat

https://www.paypal.me/uvostat

Autor: Miro Babič
Tagy:
O projekte



Podporte UVOstat pre dobrý pocit, prémiové funkcie a všetko bez reklám.

Become a patron button@2x
×